Iestudēta Latvijas Nacionālā teātra izrāde
“Veļupes krastā” (2010, režisors V. Sīlis ).
Vēl krietnu brīdi pirms Viestura Kairiša spēlfilmas "Melānijas hronika" Nacionālajā teātrī tiek iestudēta izrāde pēc Melānijas Vanagas autobiogrāfiskā darba "Veļupes krastā". Tās režisors un dramatizējuma autors Valters Sīlis.
Mums ļoti gribas aizmirst sāpes
| Mums ļoti gribas aizmirst sāpes. Ir pierasts, ka mēs tās noglabājam kaut kur dziļi plaukta apakšā, lai mums nebūtu tām netīšām jāuzskrien virsū. Ar šo darbu man gribas mums visiem sāpīgas rētas paplēst vaļā un likt aizdomāties, ko tas nozīmēja jauniem cilvēkiem, viņu vecākiem un bērniem- nokļūt izsūtījumā uz 16 gadiem, pazaudēt savus vīrus un bērnus, cīnīties ar badu un sadzīvot ar nepārtrauktiem meliem. Šis stāsts ir gan par tiem, kas izturēja, gan tiem, kuriem šis pārbaudījums bija par smagu.
Ir lietas, kuras nevajag aizmirst, un nevis tādēļ, lai nebeidzami sāpētu, bet tādēļ, lai mēs apzinātos paši sevi. Sākot strādāt pie izrādes, nācās daudz domāt, kā mēs tiekam galā ar to, ko padomju režīms mums ir nodarījis un cik ilgi šīs sekas mums nāksies izjust. Ir grūti rast atbildi uz šo jautājumu, bet sevis iepazīšanas nolūkos - lai apzinātos savu spēku un vājumu, mēs iedziļināsimies pašos lielākajos noziegumos, kādi tajā laikā tika veikti pret cilvēci.
Melānija Vanaga apstiprina veco patiesību, ka nelaimē cilvēks visatklātāk parāda savu raksturu, viņas darbs atklāj cilvēkus, viņu pārdzīvojumus un domas, kas slēpjas aiz 1941.gada 14.jūnija 15424 upuru statistikas. Ieraudzīt šajos notikumos cilvēku - nozīmē cerību, ka mēs nespēsim vienaldzīgi paiet garām līdzīgiem genocīdiem, kurus vēl joprojām nav izdevies izskaust no šīs zemes virsas.
Valters Sīlis
|
Latviešu mātes stāsts
nra.lv
Līvija Dūmiņa
27.dec.2010.
Veļupes krastā Nacionālajā teātrī.
Autore – Melānija Vanaga; Režisors un dramatizējuma autors – Valters
Sīlis; Scenogrāfe un kostīmu māksliniece – Ieva Kauliņa; Gaismu
māksliniece Baiba Sīmane-Ambaine
Iestudējums liek
skatītājam kopā ar rakstnieci Melāniju Vanagu un citiem tautiešiem iziet
Sibīrijas sāpju ceļus. Iejūtoties autobiogrāfiskā darba tēlos, Aktieru
zāles tuvplānos tos izstāsta Daiga Gaismiņa, Astrīda Kairiša, Līga
Liepiņa un topošā aktrise Anete Saulīte. Zāles zemie griesti kļuvuši vēl
zemāki ar piekārtu zarainu dēļu klājumu, zem kura četru solu ierāmēts
laukums, kas darbībā apzīmēs gan smirdošā vilciena vagonu, gan skaistās
taigas āres, gan kolhoza kartupeļu lauku, gan slimnīcu un atkal Latvijas
zemi. Lai arī pulēti soli un ielāpi apģērbā izskatās varbūt pat pārāk
smuki, tās ir zīmes, kuru jēgas lauku aktrises piepilda ar skaudru,
patiesi emocionāli piesātinātu un aizkustinošu vēstījumu. Izrādei piemīt
savs īpašais ritms, stāstījumu dalot ar īsākām vai garākām pauzēm, kad
ieklausīties klusumā. Un sadzirdēt, kā tas spēj kliegt, kad
neizmērojamas sāpes plosa mātes, jo mirst viņu bērni. Vai kā zobos
skrapst ilgi taupīta sakaltusi maizīte – dārgā saite ar dzimteni.
Čuksti, skaitot sēklas kartupeļus – 127 mirkļi, kuros nobriest ne tikai
bumbuļi, bet cerība dzīvot. Lai noskaņa melna un smaga, izrādei, īpaši
otrajā daļā, kad notiek atgriešanās dzimtenē, piemīt tā gaišā mala, kas
neļauj izsamist un padoties. Programmiņā Valters Sīlis atzīst, ka,
strādājot pie šīs izrādes, nācās daudz domāt, kā mēs tiekam galā ar
padomju režīma mums nodarīto un cik ilgi šīs sekas mums nāksies izjust.
Kad atgādina par nātru zupu un miltiem aizdarītu kartupeļu virumu kā
gastronomisko paradīzi, par stiprajām latvietēm, kas dodas svētceļojumā
uz slimnīcu, lai dalītos ar pēdējo mazumu un uzbarotu slimnieci, kuras
dzīvības glābšanai vajadzīga operācija, un vēl, un vēl – noapaļojas
jautājums. Vai tā latvieša gēna pozitīvā, vitālā gara daļa, kas spēja
izdzīvot padomju režīma represijas, piecdesmit okupācijas gadus
ieskaitot, divdesmit brīvības gados būs pagalam? Lūk, atbilde uz
jautājumu – kāpēc šodien šis stāsts mums vajadzīgs un ir vairāk nekā
piemiņa. Latviešu tautas traģiskā pagātne ar badu un nāvi Valtera Sīļa
izrādē kļūst par spēka maizi.
Lasītāja vērtē: Skatoties izrādi "Veļupes krastā", es raudāju...
"Kļūstot vecākai, esmu kļuvusi izvēlīga un piekasīga, runājot par
teātru repertuāriem un teātros redzamajām izrādēm. Tomēr laiku pa laikam
gadās kāds redzēt ko tādu, kas neatstāj vienaldzīgu. Viena no tādām ir
Nacionālā teātra izrāde „Veļupes krastā”. Vai tā ir laba? Nē. Tā ir
izcila. Un skumja. Tā lika man raudāt. Burtiskā nozīmē" atzīst portāla
mammam.lv/tetiem.lv lietotāja Zaiga Puriņa.
"Varbūt izrāde tik skumja ir tāpēc, ka tā stāsta par reāliem cilvēkiem,
kuru ceļš uz Sibīriju aizsākās 1941. gada 14. jūnija naktī, kad tika
izpostītas neskaitāmas ģimenes. Četras aktrises — Daiga Gaismiņa,
Astrīda Kairiša, Līga Liepiņa, Anete Saulīte — vairāk kā divu stundu
garumā attēlo Melānijas Vanagas bailes par dēlu, cīņu ar badu, centienus
saglabāt veselo saprātu, skumjas pēc mājām, mīlestību pret vīru, ko tā
arī nekad vairs dzīvu nesatika… Četras aktrises rāda arī ikvienas
sievietes sāpes, nespējot izglābt savu bērniņu, kuram plaukstā iespiests
neliels ziediņš…
Šaubos, vai mēs savos siltajos mājokļos ar smaržīgām
kafijkrūzēm rokās tā pa īstam varam izprast, kā ir tad, kad patiešām
nekā nav. Pilnīgi nekā.
Lielākai daļai latviešu ģimenē ir vismaz viens stāsts par vecmāmiņu,
vectētiņu, vecvecmāmiņu vai kādu citu tuvu vai tālu radinieku, kurš ir
bijis izsūtīts. Ir zināmi arī stāsti par drausmīgajiem dzīves apstākļiem
svešumā, par slimībām nāvi, jā, arī izdzīvošanu. Tomēr šaubos, vai mēs
savos siltajos mājokļos ar smaržīgām kafijkrūzēm rokās tā pa īstam varam
izprast, kā ir tad, kad patiešām nekā nav. Pilnīgi nekā. Un tomēr no šī
nekā izdzīvot visbargākajos apstākļos un pat laika gaitā iekrāt kādu
mantību. Tomēr aktrisēm izdodas to visu atspoguļot tik dzīvi… Kad
aktrises smok pārpildītā lopu vagonā, arī skatītājam aizžņaudzas rīkle.
Kad viņām salst, arī skatītājam pārskrien drebulis. Kad uz skatuves
čukstus tiek skaitīti mazliet vairāk par simts kartupeļiem, kas būs
nākamā gada sēkla, lai arī šobrīd nav, ko ēst, arī skatītājs klusām
skaita līdzi. Kad izrādes tēli pilnīgā klusumā kriukšķina sakaltušu
maizīti – vienīgo maltīti vairāku dienu laikā — kļūst kauns katru dienu
raudāt par sīkajām nebūšanām…
Foto: Anete Saulīte.
Interesants ir tēlojums, kā Sibīrijas iedzīvotāji uzņem latviešu
sievietes. Sākumā ar izteiktu naidīgumu, jo redz’, atvestas fašistu
sievietes. Vēlāk šie paši iedzīvotāji, zinot, ka viņām nav, ar ko barot
bērnus, ir pārsteigti, ka viņu mazdārziņos nepazūd pat nokritusi kāpostu
lapa…
Šis ir stāsts arī par latviešu sievietes sīkstumu un gribasspēku.
Stāsts par neietekmējamo un atbildību. Šis ir arī nedaudz stāsts par
latviešiem un latviešiem. Kāpēc tā saku? Melānijai Sibīrijā bija
nepieciešama operācija. Ārsti neticēja, ka izdosies. Bet Melānija
izveseļojās, jo katru dienu pie viņas kā svētceļnieki ar labāko gardumu
un gaišām domām nāca pārējās latviešu sievietes. Bet, atgriežoties
Latvijā, Melānijai nācās vilties savā radiniecē…
Vai ziniet, kas man šķita augstākais izrādes kvalitātes rādītājs? Kad
izrāde beidzās un aktrises devās prom, vairākas sekundes zālē valdīja
pilnīgs klusums… Un tikai tad skatītāji pamodās, kā tikko atgriezušies
no tālas zemes, lai no sirds aplaudētu… Paldies Melānijai Vanagai par
stāstu! Paldies izrādes veidotājiem! Paldies aktrisēm un jo īpaši Daigai
Gaismiņai par īstām asarām…"